fredag 20 april 2012

För att lyxa till det lite- Protein-bar med recept!

Japp, mitt sug efter något nytt och för att baka prackade på idag så jag var tvungen att prova att göra proteinbars av endast naturliga grejer. Nu är problemet det att jag vill bara äta dessa och inget annat!
Har räknat på det och de ligger på ca 130-160 kcal styck! Så vill man lyxa till det på ett mellanmål när man gör world of shape är detta ett tips!
Du behöver; En ugn, plåt med bakplåtspapper, en skål och en sked. 
Ingredienser; 
150 g Havregryn
40 g Blandade naturella nötter
1/2 apelsin
3 st äggvitor
Lite kokos (max 20g) 
Kanel

Gör såhär; 
Sätt på ugnen på 150 grader (har du varmlufts är det perfekt). 
Hacka nötterna så att de inte finns några stora bitar. 
Blanda alla torra ingredienser, dvs Havregryn, nötter, kokos och kanel.
Riv i skalet på en halv apelsin. Blanda igen.
Pressa i juicen från den halva apelsinen. 
Häll i 2 äggvitor, blanda tills det blir en "smet".
Gör 6 stycken lika stora klickar av smeten, på bakplåts pappret och pressa sedan ner dem till 1/2 cm lång "bar" formad.
Stoppa in dem i ugnen i 10 min håll sedan koll på när de blivit lite bruna och ta ut dem då!

Servera med en god kopp kaffe! 

2 kommentarer:

  1. Det där verkade gott! Men jag hoppar dock över kaffet då jag inte är någon kaffedrickare.

    SvaraRadera
  2. Det är helt okej Anna! Ta en god kopp Thé!

    SvaraRadera