måndag 4 juli 2011

Kirskål eller hitlergräs mat!

Japp, fick veta av min svägerska att nere i småland kallar man ogräset Kirskål för hitlergräs, då de utrotar alla andra växter. Men jag har inte så ont i blicken när jag ser denna växt för jag har nu lärt mig utav min svärmor att man kan göra mat av den. 
Min svärmor är så finnurlig av sig, och så fort hos ser ett recept på tv som verkar lite kuligt så måste hon prova. Sagt och gjort gjorde vi denna kirskålslasagne innan midsommar. Jag tror jag stod till klockan 1 på natten, då det tog lite längre tid en väntat att hacka, 10 liter kirskål. 
Det du behöver är alltså;

10 Liter Kirskål (finns i naturen, gärsmattor etc, ungefär som brännässlor. 
5 dl havregrädde
1 vitlöksklyfta 
2 bulljong tärningar
1 stor gul lök
1 pkt lasagneplattor valfrisort
pesto
salt och peppar
olivolja

(en gryta, en lasagneform och en skärbrada och kniv)
Börja med att hacka löken, vitlöken och lite kirskål fräs detta i en gryta.

Fortsätt att hacka kirskålen och häll i grytan och rörom ju mer som blir klart. 
När all kirskål har kommit i och blivit lite mjukare, häll i all grädde.
Och sen i med buljjongen, för en halvliter. Jag hade pulverbuljong men har man inte det, smula i buljongtärningen och rör om.  Salta och peppra efter egen smak.
Låt det puttra i några minuter så att det gror in sig.
Sen är det dags för lasagneplattorna. Börja med att smörja in formen, lägg sedan första lagret lasagneplattor, varva med kirskålsgrytan och lasagneplattor. Gör så tunna lager som möjligt så att det blir minst 3 våningar. På sista våningen så bre ut några klickar pesto. Strö sedan valfri riven ost över skapelsen. 
220 grader i 20 minuter ska läckerheten stå inne. 
Sen är det klart! 
Gottis!

Har tänkt att jag ska göra denna en gång till och göra om receptet lite för det var vissa saker som jag tror kan förbättras. Så det kommer nog ett till men detta är det mjölkfria alternativet! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar