måndag 18 juni 2012

Rödfiskgratängis

Det var någon som utlyste ett recept på vit fisk och då tänkte jag att jag återvinner ett gammalt! Har nog några fler om man luskar runt i på sidan. Lättast är att kolla bilderna, för är det mat kan det också vara ett recept med!:)

Tänkte jag skulle dela med mig utav min andra gratäng jag gjort, den är helt annorlunda jämfört med den andra. Många gillar kombinationen tomat och fisk andra inte, spajsade till det med lite chili. Jag kryddar gärna lite extra då det får igång mina smaklökar. Men man får prova sig fram!

Du behöver; 
Tomater normalstorlek 3-4 st (beroende på hur stor form)
400g vitfisk (ett paket helt enkelt)
500 g lättkvarg 
Lite minikeso
3 msk tomatpuré
chiliflakes
chilipeppar
färsk persilja
salt
grovmalen svartpeppar


Börja med att skära upp tomaten i smala skivor och fyll hela botten på formen

Lägg sedan över fisken och krydda med, salt, peppar, chiliflakes och chilipeppar på båda sidorna av fisken
Var noga med att salta ordentligt på fisken.
Blanda kvarg, tomatpuré och persilja + lite extra krydda om man vill. 
Smeta över kvargröran över fisken.
Stoppa in i ugn, 25 min 200 grader.
Sen är det klart! 

Glöm inte, om du kör FF att bara mäta fisken och kvarget som protein och tomaten som grönsaker.
Servera med bulgur, eller ris. 
Smakligmåltid!






1 kommentar:

  1. sv: ja jag märker ju att det faktiskt funkar det här med FF, ändå har jag inte tränat dom senaste 5 dagarna, bara hållit matschemat och ändå känner man hur man minskar :) nu har jag dock jättesvårt att komma igång igen efter förkylningen, vet inte hur jag ska göra, det känns så drygt.

    SvaraRadera