lördag 15 oktober 2011

Sänk din vilopuls från 62 till 43 slag per minut.

Stina är ju den som oftast står för skrivandet på den här bloggen... eller snarare alltid. Men jag tänkte att jag gästar lite och hoppas att jag kan bidra med något tips till dem som antingen kör fitnessfighten nu eller bara kan vara intresserad av träning i största allmänhet.

Själv så jobbar jag ganska så mycket med den mentala delen när jag kör en tävling eller sätter ett personligt mål. För mål är precis vad jag behöver för att lyckas pressa mig när det är lite jobbigt. Men jag har olika mål för olika endamål. Jag sätter upp delmål och en strategi för att uppnå målet.

Exempel på mina mål: Vasaloppet på 7 timmar 2013. Komma till finalen på fitnessfighten.

Men för att lyckas uppnå ett mål så bör man sätta upp en strategi. Bra kan vara att bryta ner målet i del mål, lite klyschigt men alla fattar.

Exempel på delmål:  Vi tar Fitnessfighten som exempel. 3 uppdrag. Sänka vilopulsen, minska i midjemått och gå ner i vikt.

I mitt fall var vikt nedgången inget att sträva efter eftersom jag redan väger som jag ska. Därför måste jag kompensera detta i midjemått och vilopuls nedgång. Vilopulsen är mitt främsta vapen och därför lägger jag mycket krut på de. Kanske även före och efterbilderna, men det kommer på köpet om jag lyckats bra med delmålen. Men hur sänker jag vilopulsen på bästa sätt? Då använder vi delmål igen!

Exempel på delmål: Jag vill gå från 12km/h till 15 km/h på 10 min x2, på 31 dagar. Alla som fitnessfightas vet varför.

Fullt möjligt om man bryter ner målet i del mål och tar det stegvis framåt. Mindre möjligt om man skippar delmålen och går direkt på 15km/h. Väldigt jobbigt och tråkigt! Vi behöver då en strategi för att lyckas.

Exempel på strategi: Om vi börjar på 12km/h så ökar jag till 12.1 efter 5 min och fortsätter i det tempot 10min ut. Viktigt att öka efter 5 minuter rent mentalt då vi gjort halva tiden och man har mindre än halva kvar. Nästa springrunda fortsätter du där vi slutade, på 12.1 och om möjligt öka till 12.2 efter 5 min.
Nästa dag börjar vi där vi slutade antingen 12.1 eller 12.2 och gör på samma sätt som dagen innan, vi ökar. Vissa dagar är det svårt att öka, då är det helt ok att vara kvar på samma men inte minska.

Regel: Minska aldrig i tempo när du väl satt ett tempo, hur jobbigt det än är. Rent fysiskt så vet du att du klarar av den hastigheten eftersom du klarade av det dagen innan. Så vips har vi tränar pannben, eller mental träning som proffsen kallar det.

Den här metoden kan man applicera på alla övningar som vi gjort och den funkar bra för mig. Man ser framsteg och man närmar sig målet varje dag, vilket är bra för det mentala och motivationen. Plus att allt blir lite roligare då man alltid har ett mål för dagen.Jag lyckades sänka min vilopuls från 62 slag per minut till 43 och kom till final i september efter att har gjort två fitnessfighter, så glöm inte det, ibland tar det tid, det gäller verkligen att hålla i och bestämma sig.
Så i år kommer jag att åka Öppetspår för att sida (komma längre fram i startled) till 2013 års Vasalopp och mitt nästa mål!

Vill ni se mina resultat, gå in här!

http://www.fitness-magazine.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2031%3Aroesta-pa-vem-som-skall-vinna-fitnessfighten-september-2011&catid=70%3Ainstruktoerstaevling&Itemid=104

//Jon-Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar