lördag 22 september 2012

Hur kul är privatekonomi egentligen?

I början av månaden så sa jag att jag skulle sluta att se på serier. Det har ungefärligen gått lika bra som FF. Inte alls. Eller jo, jag tittar samtidigt som jag gör saker!
Lagar mat med Halv åtta hos mig eller betalar räkningarna med Plus. Visst, jag kan ju inte titta hela tiden, men bara lyssna gör att jag ibland slipper höra mina små barnsliga tankar om "hur jag inte orkar".

Jag har nu tittat på Lyxfällan och lyxfällan har aldrig gett mig så mycket ångest som det gjorde nu. Just för att jag insåg att jag inte alls har koll på min ekonomi. Jag bara köper och köper och plötsligen är det slut på kontot!

Och nu när dessa oförutsagda utgifterna kom.. (Bilhistorian) så dagades det ännu mera upp. Varför kan jag inte spara så mycket som jag vill?

Jag studerar ju och det innebär ju att inkomsterna kanske inte skjuter i höjderna...men i alla fall, det känns som om jag har ett par hål i fickorna som mössen är och drar i, till och med bajsar i ibland.

Sagt och gjort! Som jag i naturen så måste jag göra nått konstruktivt när det är saker som inte är som jag vill att de ska vara. Har gått igenom mina fasta utgifter och de rörliga genom att titta på min kontotranskationer. Nu har jag räknat och ja, mina misstankar om möss var befogade... eller ja. Omedvetet så är det nog jag som har trocklat mina fickor och lagt vassa knivar i dem.
Hur löser man det...GOOGLE och lite sunt förnuft!

Tänk vad jag älskar att grotta ner mig i ämnen som jag inte har koll på. Verkligen ta reda på så mycket som möjligt och sen prova om det funkar.
Dagens att göra inför månaden är;
Baka bröd och frysa ner.
Inventera frysen.
Kolla kokböcker och göra matlista (om jag nu behöver något).
Sätta köpstopp på Stina Lisas fingrar, genom att aldrig ha med sig bankkortet till skolan eller när hon inte ska åka och handla.

Hitta gratisgrejor man kan göra istället, som att hänga hos svärmor och få massa fina gamla kläder ur hennes garderober, eller mysa med världens söstaste fisis.

Istället för att tänka negativt i denna situationen väljer jag nu att vända på myntet och se det som en utmaning, se hur mycket jag faktiskt kan spara. För det är ju faktiskt inte så svårt att kontrollera det sen, bara att räkna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar