torsdag 13 september 2012

Jag vill inte ha någon iPhone 5

Har tänkt på hur mycket jag faktiskt behöver och vill ha.

Jag behöver, en iPhone 5, linnena jag köpte, en ny foundation, nya springskor, en massage, en höstjacka, en lampa, nya linser, en vattenlöslig mascara, en utlandsresa, en ny tröja, nytt fodral till soffan, en råsaftsentrifug och ett överkast till sängen.

Skulle jag få alla dessa saker skulle jag bli lycklig. Eller är det verkligen så?
Jag har verkligen otroligt bra argument för varje liten sak och jag lovar att det finns fler saker som jag "behöver" men inte kommer på nu.

Min argumentation för alla saker, gör mig rädd. Rädd för att jag i princip skulle kunna argumentera för vad som helst i mitt huvud och övertyga mig själv.

Jag älskar att spara, men idag har mitt sparande blivit mindre än vad jag hade förr. Sen om det beror på att jag har hus och bil som innebär ytterligare utgifter det kan jag inte svara på. Det är just det, att jag inte har ett välgrundat och mer koll på min ekonomi om varför jag inte kan spara lika mycket.

Jag vet inte om någon känner igen sig. När man efter halva månaden inser att beräkningen om vad det kostar att leva en månad var inte realistisk.

Nej, jag tror att detta är ett led mot min ordningsamhet. Jag vill ha koll på min ekonomi och medvetet spara till saker som jag bestämt mig för att jag behöver. Det första jag ska göra är att i slutet av denna månad gå igenom mitt kontokort och se vad pengarna går till.

Men det är lätt att säga "sen" därför är ett ta tips att alltid göra något som man kan göra på en gång. För mig blir det att stapla upp vad jag verkligen vill ha och vad jag behöver.

Kanske du också behöver göra det?
...Tankar efter att ha köpt två nya linnen, "eftersom jag har ju faktiskt hål i i kläderna"...(bilden iförd mitt nya linne ätandes banan, mycket smickrande och väl modellat anser jag själv)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar