tisdag 13 september 2011

Att lura sig själv gång på gång.

Jag har nog gått på den där myten, med att man måste dricka proteinpulver för att kunna fixa riktiga muskler, ett antal gånger. Dessutom käka en massa tillskott, helst fyra stycken, eller kanske lite till för annars kan ju inte kroppen ta hand om proteinet man ger det, eller hur var det nu?

Jag förstår inte varför jag har gått på den fler gånger än en. Läste idag i ett reportage i en friskistidning om just detta med proteiner. Det var doktor som förklarade och beskrev att vi behöver ca 0,8 g protein /kilo vi väger per dag om man vill behålla sin muskelmassa och om man vill öka så ska man öka till 1,2-1,8 g/kilo. Det betyder att det alltså inte är så mycket protein ändå. Det betyder att äter vi bara vanlig mat och ser till att vi får i oss de proteiner och lite till citat; "tar ett extra ägg eller stort glas mjölk till frukost" så klarar vi oss och kan bygga hur bra och fina muskler som helst. Nu ni som vill säga att ni vill äta era extra proteindrinkar eller vad det nu är för att det är enkelt eller behändigt så vill jag säga såhär. Ät ren mat, för man vet aldrig vad ett pulver kan innehålla och vad det gör för oss. Doktorn beskrev tex att om man äter för mycket proteiner så är det en påfrestning för njurar och lever eftersom man kissar ut mycket utav det (eller lägger på sig det som fett).
Jag är ingen expert, men jag har fått för mig att låter man kroppen få bryta ner proteinet själv så tar den vara på det bättre än om man bara dricker protein. Så varför har jag då gått på det så många gånger... just för att man vill ha den där "quickfixen", tror att om jag dricker det här så kommer allt att bli mycket bättre. För att idealet är att man ska göra så i träningsvärlden. Nej det är bara att inse fakta, Ren Riktig Mat och hårt arbete på gymmet (eller annan träning) är den enda vägen. Det handlar att ta hand  om insidan och utsidan.
som poledance, fast där handlar det om en annan insida och utsida...
...fortsättning följer..

1 kommentar:

  1. Ja så tänker jag med, varför inte äta det ursprungliga?! Full fart frammåt!

    SvaraRadera