onsdag 7 september 2011

Kycklingmed massa gottis!

För någon dag sedan gjorde jag massor med matlådor, blandannat kyckling i ugn. Tänkte dela med mig lite här;
Du behöver;
En ugn
En långpanna eller ugnsform
kycklingfiléer ca 7-8 st
1 tsk soja
1 msk olivolja
5-6 klyftor vitlök
2 1/2 dl vatten
örtsalt
chiliflakes
färskbailika
grovmalen svartpeppar
Färsk citronmynta

Tyvärr har jag inga bilder förutom när de är i ugnen så, gör såhär;
Blanda alla kryddor,salt,vatten och olja. Häll i sörjan i två 3 liters plastpåsar, alltså hälften i ena och hälften i andra. Fördela kycklingen jämt i påsarna, knyt dem och masera in så man ser att alla filéer får sörjan på sig, var lite "hårdhänt". Stoppa gärna in dem i kylen under dagen för att sedan fortsätta på kvällen. Men har min inte tid så; Knäpp på ugnen på 175-200 grader. 
Lägg ut kycklingen på ungsformen och häll över sörjan också, skjuss in i ugnen!
Sätt på klockan på 25 min lite längre om de fortfarande är lite frysta. 
Ta ut och skär upp den tjockaste för att kolla, annars fortsätt grilla.

Ta ut kycklingen och servera med bulgur. 
Om ni undrar vad bubborna är för något i ugnen så är det sådant som kommer ur kycklingen, inget farligt!


Annars är jag helt klart stel. Fruktansvärt stel. Afropasset har tagit ut sin rätt. Tur att jag inte hann känna hur stel jag var imorse när jag och Kerstin körde järnet på gymmet. Så skönt att vara klar redan kl 9 på morgonen, lätt värt. Många som är nyfikna på om det händer nått för er som gör FF, håll tassarna borta ifrån vågen! Vänta till dag 10, mycket mycket bättre. Ni kommer förstå varför!:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar