tisdag 24 maj 2011

Idag besteg jag ett berg och kom ut på andra sidan, tror jag.

Jahap, nu sitter jag på tåget hem efter en lång dag i Gävle. Det har hänt mycket och mycket information snurrar i min hjärna.
Dagen började med att när jag klev upp ur sängen kunde jag inte gå. Nej, det var inte träningsvärk, utan fruktansvärd smärta i vänster sida vid ländryggen. Jahap tänkte jag, jag har ju bestämt mig för att dra till gävle och träna nu på morgonen och är ju vaken så vi får ju hoppas att det blir bättre. Sagt och gjort, hoppa på bussen, kliver av och känner ännu mer knivhugg. Börjar kolla upp kiropraktorer i stan, upptäcker att det finns ett precis mittemot gymmet. Ringer och ber om att få tid. Inget svar. Så vad gör Stina Lisa då, jo hon går till gymmet. Tänker; "jag kan ju göra allt som inte gör ont". Det blev roddmaskin och cykel som cardio och nästan alla rörelser funkade så ett helt pass fick hon till. I slutet av passet ringer kirrisen och hon får tid på eftermiddagen. Hon missar bussen till skolan och får gå, men det börjar kännas lite bättre. Väl i skolan avklaras alla möten och hon tar sig till Kirrisen. Väl hos Kiropraktor inser hon att hon har kommit rätt, killen kan sina grejer och när jag berättar mina historier om min kropp (tro mig jag har många) så kommer vi fram till att det behövs lite mer än bara ett klick i ryggen. Det var så roligt för han pratade med mig som om jag vore på elitnivå (snart kanske man är det också) i min sport (poledance) och talade om för mig att jag var riktigt stark (Så resultat har jag nog fått minsann). Han hade en sten koll och jag fick lite mer info om hur min kropp, både muskulärt och led/sklett mässigt ser ut. Jag har ju inte tränat så mycket gym (styrketräning) innan denna fight och det jag fick i beordran var att just träna så det känns bra. Men även att jag måste ta hand om min kropp, med behandling. För det är ju så att vi utsätter vår kropp för en påfrestning varje gång vi tränar och tragglar vi och tragglar så spänner sig muskeln och får aldrig riktigt vila. Och en muskel behöver cirkulation för att fungera optimalt, så massage är inte helt fel.

Vi jobbar så hårt för att få en snygg kropp, men jobbar vi något för att ta hand om kroppen som är så bra på att hjälpa oss påvägen dit?
Nej, nu har jag bestämt och lagt upp en plan, jag ska träna, jag ska äta och jag ska ge min fantastiska kropp det den förtjänar. För den är fantastisk precis som den är.
Det tycker jag att ni andra också ska göra, ge den beröm med en liten massage för att den är så bra! Se det som en investering för framtida träning!:)

1 kommentar:

  1. Ja tanken är ju att man ska ha kroppen hela livet, så det är ju dumt att misshandla den liksom :-)

    Det är lite tråkigt att behöva laga flera olika måltider, eftersom ingen annan vill äta min torra mat. haha. Men det går ju att ändå göra aktiva val och ändå äta rätt så att säga!

    SvaraRadera