söndag 8 maj 2011

Köttfärsås ala StinaLisa

Japp här kommer mitt recept på köttfärsås!
Hacka en lök och 3 klyftor vitlök. Häll i köttfärsen (obs jag använde älgfärs) ca 400g och lökarna i en gryta (ingen olja eller smör behövs)

Värm på det så färsen får en fin färg, ta en massa färsk basilika och ca 1/2 cm hackad ingefära + lite vitpeppar.

Med hackningen av löken skall du även riva ca 4 morötter som du nu sedan har i samtidigt som ett paket passerade tomater.

Servera med ris och allt annat. Wóila! Min köttfärsås innehåller ca 125 kcal per 100 gram.

6 kommentarer:

  1. Tack! Den ska jag prova... :)

    SvaraRadera
  2. Gör det! Har du älgfärs? Tänk annars på att kcal blir lite högre med nötfärs:) lycka till!

    SvaraRadera
  3. Smarrigt! Får fixa fram lite älgfärs ;-)

    SvaraRadera
  4. Jodå, här serveras bara älg :) och gott blev det (fast jag inte hade i basilikan). Jag tackar igen :D

    SvaraRadera
  5. Kul att du tyckte det var gott! Då blir man ju lite pepp på att lägga ut lite fler recept:)

    SvaraRadera
  6. Ja inte vet jag vart man hittar sånt om man inte känner en älgjägare...:/ Men annars kan du ju prova nötfärs Petra om du inte hittar:)

    SvaraRadera