måndag 16 maj 2011

Recept Kyckling!

Fick ju så god respons på mitt förra recept så jag tänkte att jag skulle skicka ut ett till! Detta är recept på kyckling som antingen kan grilla (godast) eller steka i ugn. 
Det du behöver är; 
6 st kycklingfiléer
20 st droppar soja
Max 1 dl vatten
1-1 1/2 Chilipeppar
Rosmarin 
Färskpersilja
 Salt
Hacka chilin så att de blir runda ringar, hacka persiljan som är ungefär en knippe och har du färskrosmarin så hacka ihop den med persiljan.  Ta sedan en skål och droppa i 12 droppar soja och häll sedan i vatten så att sojan och vattnet blandas. (varför jag blandar soja och vatten är för att sojan innehåller socker). Häll sedan i alla kryddor och salt och rör om. När det gäller kryddorna så anpassa efter vad ni tror blir bra, men tänk att persiljan och rosmarinen ska ungefär vara lika delar. Våga krydda lite extra! 
Efter det så lägg i en kycklingfilé i skålen och mojsa lite gott. För att sedan lägga upp på ett fat. Gör så med alla. Viktigt är att ni försöker få kvar kryddorna på kycklingen, så fastnar de inte så lägg på dem efter. Det ska då se ut såhär; 

Blir det kvar någon sky i skålen är det bara att hälla över. Sedan är det bara att grilla eller stoppa in i ugn ( ca 180-200 grader). Fortfarande viktigt att ni lägger på chilisarna och kryddorna när ni grillar så även de blir ordentligt grillade. 

Färdigt resultat. Kanske inte syns så bra men här nedan har vi en mycket nöjd pojk!

Det är lite starkt, men det är viktigt att ni tar en mild chilipeppar. Blir en gottis upplevelse i munnen med alla kryddor om de sitter kvar, för då smaka varje bit lite annorlunda. Har ett litet extra recept på en liten röra till, men den kommer efter denna utmaning:)
Hoppas det smakar, trevlig dag 16 på er!

2 kommentarer:

  1. Jävlar vad du skriver och håller på. Står det med på listan?

    SvaraRadera
  2. Haha, jaså det tycker du? i min huvudlista vill jag försöka skriva ett inlägg varje dag i alla fall:)

    SvaraRadera